BIOGRAPHY (eng)
BIOGRAPHY (eng)
“Macolino is a director and set designer, visual artist, poet and visually officiates rituals that are a riot in the theatre for the greedy eyes of strong feelings and minds that are allowed to free fall into the vortex of a fascination with Physical and mental ability to cancel any temporal dimensions”
Nicola Macolino is Director, set designer, visual artist.
He has always collaborated and worked with theatre companies, directors and artists for projects in Italy and other european countries. He directs “Abraxas” a Centre for Cultural Research founded in 2000, in Santa Croce di Magliano (CB) Italy, with whom he produce their shows, performances and installations.
At the centre of this research, today, it puts the needs and motivations of the common theatre, dance and visual arts in the direction of a unit of “poetry”.
He published a several art-books about his artistic work. Was responsible for the Cinema and Theatre for the magazine of literature and art “Wings” directed by the G.R. Manzoni. In 2010, He created a School of Theatre Practices, an interdisciplinary space in which students can test their creativity in different points of contact between the various art forms. His commitment is also orientated towards Teaching, festival workshops, schools and institutions of various kinds. He has participated in a several solo and collective contemporary art exhibitions. In the recent years he has been living and working between Italy and England
A Theatre to Nicola Macolino is an attempt to seek sanctity and beauty even in the most hidden and brutal existence, to become an alchemical operation with mixed archetypes, mythical elements and the esoteric rites of passage in a perpetual and primitive dance through supportive technologies and new media. It aims to reconnect the contemporary theatre with its origins. The theme of the body together with that of his exasperating and visceral presence on stage is recurrent to his visions. A body that without lies and without pretence wants to become the subjective and pulsating in memory and in the perception of the viewer and inseparably strengthens the link between stage and life, becoming the ideal point of contact.
BIOGRAFIA (ita)
BIOGRAFIA (ita)
“Macolino è regista e scenografo teatrale, artista visivo, poeta del visuale e officiante di rituali che in teatro sono un tripudio per occhi avidi di sensazioni forti e per le menti che si concedono a una caduta libera nel vortice di una fascinazione fisica e mentale, capace di annullare ogni dimensione temporale”
Nicola Macolino è regista, scenografo e artista visivo. Collabora da sempre con compagnie teatrali, registi e artisti per progetti sia in Italia e in altri paesi europei. Dirige il Cento di Ricerca Culturale Abraxas da lui fondato nel 2000 che si occupa della sperimentazione dei vari linguaggi artistici, della produzione di performance, spettacoli teatrali e dell’organizzazione di convegni, laboratori, workshop. Ha in attivo una serie di pubblicazioni di libri che parlano del suo lavoro artistico. E’ stato responsabile per il cinema e il teatro per la rivista di letteratura e arte “Ali” diretta da G.R. Manzoni. Nel 2010 fonda una Scuola di Pratiche Teatrali, uno spazio interdisciplinare in cui sperimentare la propria creatività, punto di contatto tra le varie forme d’arte. Il suo impegno è orientato anche verso un’attività didattica e laboratoriale presso festival, scuole e enti di vario tipo. Ha partecipato a diverse mostre collettive e personali d’arte contemporanea. Negli ultimi anni vive e lavora tra l’Italia e l’Inghilterra.
Un teatro quello di Nicola Macolino che, nel tentativo di ricercare sacralità e bellezza anche negli aspetti più reconditi e brutali dell’esistenza, diviene operazione alchemica, mescola archetipi, elementi mitici, riti di passaggio ed esoterismo in una perpetua e primitiva danza che, attraverso il supporto delle tecnologie e dei nuovi media, si propone di ricollegare il teatro contemporaneo con le sue origini. Il tema del corpo, unito a quello della sua esasperante e viscerale presenza in scena, è ricorrente nelle sue visioni. Un corpo che, senza menzogne e senza finzioni, vuole diventare materia viva e pulsante nella memoria e nella percezione dello spettatore e rafforzare in maniera indissolubile il legame tra palco e vita, divenendone il punto di contatto ideale.
La componente visiva nel lavoro di macolino è considerata come un elemento strutturale piuttosto che complementare nella creazione di uno spettacolo. Pensare per e attraverso immagini vuol dire quindi per lui permettere che, nella fase dedicata all’ideazione di un progetto, queste immagini ne costituiscano l’essenza e non siano semplicemente ridotte a meri elementi funzionali o decorativi. Si può dire quindi, che nel suo lavoro tutto è plasmato dalla scena ed obbedisce alla scena e dunque è l’estetica a determinare l’etica, molto raramente questo processo si inverte.
CURRICULUM-VITAE
CURRICULUM-VITAE
2017 DOGMA by Nicola Macolino
2016 HAMLET MASCHINE by Heiner Muller (Theatre and Prison project) with prisoners of the Prison of Larino (CB)
2014 DOLMEN by Nicola Macolino
2013 ED (IPOVISIONE) by Azzurra De Gregorio and Nicola Macolino (taken from Oedipus the king by Sofocle)
2013 COR TUUM VANITAS MEA by Nicola Macolino
2012 STRANGE AND UNPRODUCTIVE THINKING taken from musical texts by David Lynch
2011 ED (IPOVISIONE) Study on Oedipus the king by Sofocle
2008 MACBETH’S SLEEP by Gian Ruggero Manzoni.
2007 SONGS OF LOVE AND DEVOTION (theatre/concert).
2007 THE SON OF DEAD taken from “Un regno insanguinato” by A. Dumas.
2004 EVNI taken from “Voli Fatali” by Peter Greenaway.
2003 SALOME’ taken from “Salomè” by Oscar Wilde.
2003 ONE WAY taken from “la Cifra” by Jorge Luis Borges.
2002 RITORNO NOTTURNO DEL RIMOSSO show itinerant poetry
2000 THE LAST WALTZ taken from “Macbeth” by William Shakespeare.
1998 BUT NON ALWAYS PEACE IS BETTER THAN WAR taken from “San Paolo” by Pier Paolo Pasolini.
SET DESIGN [collaborations with productions and directors]
2015 IL CAPPELLO DI FERRO directed by Emanuele Gamba.
2012 LE TROIANE taken from Euripide and Seneca, directed by Giuseppe Emiliani.
2009 IL GOVERNO DELLE DONNE by Aristofane, directed by Giancarlo Fares.
2008 AULULARIA by Plauto, directed by Walter Manfrè.
2008 MILES GLORIOSUS by Plauto, directed by Beppe Arena
2007 TESMOFORIAZUSE by Aristofane, translation by E. Sanguineti, directed by Beppe Arena.
2006 IFIGENIA IN AULIDE by Euripide, directed by Beppe Arena.
2006 CURCULIO by Plauto, directed by Beppe Arena.
2005 RUDENS by Plauto, directed by Walter Manfrè.
2003 ROMEO AND JULIET taken from William Shakespeare, directed by Stefano Sabelli.
COORDINATOR/TEACHER SEMINARS AND WORKSHOPS
2009 SCHEGGE DI FUTURISMO Art School of Termoli (CB)
2008 MARAT-SADE by Peter Weiss, Art School of Termoli(CB)
2006 MACBETH by William Shakespeare. Middle school of Montecilfone (CB)
2005 MACBETH by William Shakespeare. Middle school of Termoli (CB)
2005 MACHINES OF DESIRE “La Sapienza” University of Roma, Art History course
PUBBLICATIONS
2016 SOTTO IL SOLE DEL SUPPLIZIO, Italian/English, Palladino Editions, Campobasso
2009 IL SONNO DI MACBETH, Editions del Bradipo, Lugo di Romagna (RA)
2006 C.R.C.ABRAXAS/NICOLA MACOLINO/MAKKINE (O)SCENIKE, Italian/English, Palladino Editions, Campobasso
PARTICIPATION IN WORKSHOPS
2013 DEAD IN VENICE with Anna Viebrock, Biennal Theater, Venezia
2012 DESIGN AND DRAMATURGY OF LIGHT with Carlos Marquerie, Biennal Theater, Venezia
2011 LABORATORY EMOTIONAL with Amy Werba, Stroszek Space, S. Croce di Magliano, (CB)
2010 AYURVEDA IN THE THEATER AND DANCE with Raghavan P. Ramachandra and Giovanna Summo, Stroszek Space, S Croce di Magliano (CB)
TRAINING AS A SET DESIGNER AND INPLEMENTER
2000 TAMBURI DI GUERRA directed by Stefano Sabelli, Asti.
1998 DIRETTORI D’ORCHESTRA organizzation Potlach Theater, Sassari.
1998 CITTA’ INVISIBILI organizzation Potlach Theater Stoccolma.
1997 BOITE directed by Fabrizio Crisafulli, Academy of Fine Art, Urbino.
1997 ARTURO 1.2.3.4 directed by Francesco Calcagnini. Academy of Fine Arts, Urbino.
1997 SHAKESPEARE AL CENTRO D’ITALIA organizzation Potlach Theater, Latina, Rieti.
1996 CITTA’ INVISIBILI by Potlach Theater, Liverpool. UK.
1996 A DISPETTO DEI SANTI directed by Francesco Calcagnini. Academy of Fine arts of Urbino.
1995 CANTO SOSPESO directed by Giovanna Summo, Montemarciano (AN), Padova.
TRAINING AS A STUDENT TECHNICIAN
1995 ROSSINI OPERA FESTIVAL “Zelmira” directed by Yannis Kokkos, Pesaro.
1995 ROSSINI OPERA FESTIVAL “Guillaume Tell” directed by Pier Luigi Pizzi, Pesaro.
1994 DENTRO O FUORI LO STRAMPALATO ALBERGO directed by Gabris Ferrari, Academy of Fine Arts, Urbino.
1994 DAL FRONTE DI UNGARETTI directed by Gabris Ferrari, Academy of Fine Arts, Urbino.